• اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

    فرز انگشتی HSS

     تيغه فرزانگشتی- End mill

    اطلاعات مختصري در مورد تيغه فرز ها End mill
    تيغه فرزها در ابعاد و اندازه و شكل هاي مختلفي ساخته شده اند و همچنين در ساخت آنها از مواد مختلفي به كار گرفته شده است.
    اما اين سوال براي ما مطرح است كه يك تيغه فرز چگونه براده برداري مي كند؟ خوب تيغه فرز ها به صورت افقي براده برداري مي كنند و اگر بخواهيم با يك تيغه فرز سوراخكاري كنيم و كار مته را با آن انجام دهيم به مشكل بر مي خوريم مگر اينكه تيغه فرز داراي ويژگي هاي خاصي باشد .

    حركت ماشين هاي سي ان سي را ديده ايد در برخي اوقات كه به صورت ramping كار مي كنند اين حركت براده برداري در جهت افقي و عمودي به صورت همزمان با يك حركت دايره اي همراه است كه باعث كمتر آسيب ديدن تيغه فرز مي شود .
    در براده برداري و ماشينكاري حركت تيغه فرز به صورت موافق و مخالف نيز تعيين كننده صافي سطح قطعه است بدين صورت كه اگر در جهت موافق براده برداري شود كناره هاي قطعه كار داراي سطحي صاف و صيقلي مي شوند ولي اگر به صورت حركت مخالف باشد كف قطعه كار صاف تر مي شود اصولا حركت موافق جهت چرخش تيغه فرز در براده برداري توصيه نمي شود زيرا اين كار در اغلب مواقع باعث شكستن تيغه فرز مي شود.

    اما حركت موافق در براده برداري از چوب توصيه ميشود زيرا چوب خاصيت ورقه ورقه شدن دارد .
    تيغه فرز ها در سايز هاي مختلفي ازچند دهم ميلي متر گرفته تا چند ده ميلي متر و بيشتر ساخته ميشوند .
    شيار هايي بر روي تيغه فرز وجود دارد كه به صورت فنري و مارپيچ بر روي بدنه تيغه فرز كشيده شده اند كه وظيفه خارج كردن براده را دارند روي اين مارپيچ ها لبه برنده قرار دارد كه داراي زاويه مارپيچ اند اين زوايا با توجه به موادي كه مي خواهيم براده برداري كنيم متفاوت است پس همواره بايد تيغه فرز مناسب را با توجه به مواد انتخاب كرد.

    مواد تشكيل دهنده تيغه فرز:
    تيغه فرز ها از مواد مختلفي ساخته ميشوند مثل HSS (High Speed Steel)و كاربايد، كاربايد جنس سخت تري نسبت به HSS دارد و قادر است در سرعت هاي بالا با پيشروي زياد به خوبي كار كند، مواد به كار رفته در تيغه فرزها :
    TiCN (Titanium Carbonitride) تيتانيوم كربوريزه
    TiAlN (Titanium Aluminum Nitride) تيتانيوم نيتريد آلومينيوم
    AlTiN (Aluminum Titanium Nitride) آلومينيوم نيتريد تيتانيوم
    و الماسه
    تيغه فرز ها از نظر شكل دامنه وسيعي دارند و انتخاب آن به نوع كاري كه مي خواهيم انجام دهيم و همچنين مواد كاري ما بستگي دارد.

    Image result for END MILLS HSS